علمی-فرهنگی-آموزشی

طبقه بندی موضوعی

موسسه «فلای گلوبال اسیند» گزارش داد که از سال 1967 تا کنون 19 حادثه سقوط هواپیماهای مسافربری رخ داده که سقوط هواپیمای ایرباس ایران در سال 1367 توسط آمریکا تا قبل از حادثه روز پنجشنبه هواپیمای مالزی مرگبارترین حادثه جهان بود

.

بنابر گزارش موسسه مشاوره ای «فلای گلوبال اسیند» از سال 1967 میلادی تا کنون 19 حادثه سقوط هواپیما توسط شلیک موشک اتفاق افتاده که طی آن 700 نفر به قتل رسیده اند. موسسه یاد شده جزئیات تمامی این حوادث را آرشیو دارد.

از جمله مهمترین این حوادث ،‌ سقوط هواپیمای مسافربری ایرباس ایران (1988 م) توسط ناو جنگی وینسنس آمریکا در خلیج فارس و سقوط هواپیمای لاکهید هرکولس (1999)متعلق به شرکت هواپیمایی ترانس افریک در بیلوندوی انگولا ( 9 سرنشین) که در هر دو حادثه تمامی سرنشینان آن جان باختند.

برخی منابع نیز گزارش داده اند که از دهۀ 1970، بیش از 40 هواپیمای غیرنظامی مورد اصابت موشک و یا سلاح های دیگر قرار گرفته است که منجر به 28 سانحۀ هوایی و 800 کشته در جهان گردیده است.

فهرست زیر حاوی نمونه های گزارش شده از سوانح هواپیماهای غیر نظامی در دنیا است

به ادامه مطلب مراجعه کنید



1-هواپیمای متعلق به خطوط هوایی لیبی 1973

در پی تیراندازی نیروی هوایی رژیم اشغالگر قدس به سوی هواپیمای بوئینگ 747 متعلق به خطوط هوایی لیبی این هواپیما به هنگام فرود اضطراری منهدم شد. رژیم اشغالگر قدس مدعی شده بود که این هواپیما وارد حریم هوایی فلسطین اشغالی شده و لذا اقدام به حمله به سوی این هواپیمای مسافربری کرده است. این هواپیمای لیبیایی در 150 کیلومتری شمال شرقی قاهره و در صحرای سینا سقوط کرد و از بین 113 مسافر آن 106 نفرشان جان باختند.

2-هواپیمای متعلق به خطوط هوایی ویتنام 12 مارس 1975

هواپیمای مسافری دوگلاس C-54D-5-DC متعلق به خطوط هوایی ویتنام، بعد از این که توسط یک منپدز (سلاح ضد هوایی قابل حمل)مورد اصابت قرار گرفت، در سرزمین های غیرقابل دسترسی و متخاصم ویتنامی سقوط کرد. هر شش عضو خدمه و 20 مسافر آن در این سانحه جان خود را از دست دادند.

 

3-هواپیمای متعلق به خطوط هوایی رودوزیا  3 سپتامبر 1978

هواپیمای مسافری ویکرز D 782 ویسکونت متعلق به خطوط هوایی رودزیا بعد از این که مورد اصابت یک منپدز از سوی شورشیان ارتش انقلابی خلق زیمبابوه قرار گرفت، به سختی به زمین سقوط کرد. 4تن از خدمه و 34 تن از 56 مسافر این هواپیما در سانحه کشته شدند. 10 تن از افرادی که از این سانحه جان سالم به در برده بودند، بعدا ً با شلیک گلوله کشته شدند.

 

4-هواپیمای متعلق به خطوط هوایی کره جنوبی  1983

 جنگنده های نیروی هوایی شوروی سابق یک فروند هواپیمای کره ای از نوع بوئینگ 747 را هدف قرار داده و این هواپیما را پس از آنکه مسیرش را به سمت حریم هوایی شوروی تغییر دادند سرنگون کردند. این هواپیمای مسافربری از انکوراج در آلاسکا به سمت سئول در کره جنوبی در حرکت بود. در پی این حادثه تمامی 289 سرنشین آن جان باختند.

5-هواپیمای مسافربری سودان 1986

دقایقی پس از برخواستن از باند فرودگاه شهر ملکال در جنوب سودان ،‌این هواپیما توسط جنگجویان ارتش آزادیبخش مردمی سودان که با دولت مرکزی در جنگ بودند،‌ سرنگون شد و تمامی 65 سرنشین آن کشته شدند.

6-هواپیمای متعلق به خطوط هوایی ایران ایر 1988

پرواز مسافربری شماره 655 شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با شناسه «IR655» از بندر عباس به مقصد دبی در تاریخ 12 تیر 1367 (3 ژوئیه 1988 میلادی) در حرکت بود که با شلیک موشک هدایت شونده از ناو یواس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی 290 سرنشین آن که شامل 46 مسافر غیر ایرانی و 66 کودک بودند، جان باختند. این جنایت از نظر میزان تلفات انسانی، تا قبل از حادثه روز پنجشنبه هواپیمای مالزیایی  نخستین جنایت مرگبار هوایی تاریخ از این دست محسوب می شد. نیروی هوایی آمریکا بعدها اعلام کرد که این هواپیما را با یک فروند جنگنده اف 14 متعلق به نیروی هوایی ایران اشتباه گرفته است.آمریکا هرگز عذرخواهی نکرد و هیچ‌کدام از خدمه ناو وینسنس تحت پیگرد قرار نگرفتند؛ حتی ویلیام راجرز فرمانده ناو جنگی آمریکا در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت. هواپیمایی ایران ایر تا دی 1390 همچنان از شمارهٔ پرواز 655 برای هواپیماهای تهران به دبی استفاده می‌کرد.

7-هواپیمای خطوط هوایی گرجستان 1993

هواپیمای توپولف تی یو 154 متعلق به خطوط هوایی گرجستان به هنگام برخواستن با یک فروند موشک رهگیری از درون اراضی جمهوری آبخازیا که در آن موقع برسر مالکیت آن درگیری وجود داشت منهدم شد. این هواپیما در همان باند فرودگاه سقوط کرد و اتش گرفت. از مجموع 132 مسافر 108 نفر در دم جان باختند. بعدها ابخازیا مدعی شد که این هواپیما را وزارت دفاع گرجستان برای انتقال نظامیانش جهت کمک به درگیریها در سوخومی پایتخت آبخازیا اجاره کرده بود.

8-هواپیمای متعلق به خطوط هوایی رواندا  6 آوریل 1994

یک هواپیمای جت فالکون داسول میستر 50 که حامل رؤسای جمهور روآندا و بوروندی بود، همراه با خدمۀ فرانسوی آن بر فراز کیگالی مورد اصابت قرار گرفت و همۀ سرنشینان آن کشته شدند و باعث درگیری های شدید قومی و خشونت های منطقه ای گردید.

9-هواپیمای متعلق به سازمان ملل 26 دسامبر 1998

یک فروند هواپیمای باری لاکهید L-100-30 هرکولس که در اجارۀ سازمان ملل بود، توسط شورشیان یونیتا در آنگولا مورد اصابت قرار گرفته و 14 تن کشته شدند.

10-هواپیمای متعلق به خطوط هوایی کنگو 10 اکتبر 1998

یک فروند بوئینگ 30-727 خطوط هوایی کنگو، توسط شورشیان توتسی بر فراز جمهوری دموکراتیک کنگو مورد اصابت قرار گرفته و در این سانحه 41 تن جان خود را از دست دادند.

 

11-هواپیمای متعلق به سازمان ملل 2 ژانویه 1999

یک هواپیمای باری لاکهید L-100-30 هرکولس که در اجارۀ سازمان ملل بود توسط شورشیان یونیتا در قلمرو تحت کنترل آن ها در آنگولا سقط کرده و 9 تن جان خود را از دست دادند.

12-هواپیمای متعلق به خطوط هوایی سومالی  23 مارس 2007

یک هواپیمای باری ایلیوشین 76TD ترانساویا اکسپورت در موگادیشو، سومالی مورد اصابت موشک قرار گرفته و کلیۀ 11 تن خدمۀ آن کشته شدند.

13-هواپیمای متعلق به خطوط هوایی  مالزی 17 ژولای 2014

هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی عصر روز پنجشنبه در حالی که از آمستردام راهی کوالالامپور بود، با 289 مسافر و خدمه در شهر تورز در جنوب‌شرق اوکراین سقوط کرد. همه سرنشینان کشته شدند. استقلال‌طلبان اوکراین و مقامات کی یف یکدیگر را به هدف قرار دادن این پرنده غیرنظامی متهم می کنند.




نظرات  (۱)

۲۹ تیر ۹۳ ، ۰۶:۵۴ ذو الفقار
ممنون.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی